torstai 9. huhtikuuta 2015
torstai 26. maaliskuuta 2015
Tervetuloa kesäleirille
Opiston kesään kuuluvat olennaisesti kovasti odotetut kesäkurssit ja -leirit. Osa ilmoittautuu kesän kurssille jo edellisvuonna.
![]() |
| Idiksiä kurssilla syntyi mm. koruja. |
Kesäkauden aloittaa 1.6.-5.6.2015 Käsityöilmaisun kesäkoulu - IDIKSIÄ opetuksen ja ohjauksen ammattilaisille
Sisältö on kuitenkin sellainen, että kuka tahansa kädentaidoista kiinnostunut voi tulla mukaan. Tulevan kesän ohjelmassa päivä betonille, ihan kipsissä, luonnonmateriaalit puutarhassa, lavoista laivoihin sekä ilmeitä ja eleitä. Kivoja ideoita opetukseen ja ohjaukseen tai omaksi iloksi!
![]() |
| Viime kesänä Aarrearkku-leirillä käytiin mm Mörkömaassa. |
Juhannuksen jälkeen 22.-24.6.2015 on vuorossa AARREARKKU -leiri isovanhemmille ja lapsenlapsille. Leiri toteutetaan yhteistyössä ELY ry:n kanssa. Leirillä ohjaajina ELYltä aluesihteeri Satu Kivisaari sekä Saku-vaari ja Pirjo Nurmesviita.
Leirillä vietetään laatuaikaa isovanhempien ja lastenlasten kanssa, myös varamummot ja -papat ovat tervetulleita mukaan. Viime kesän leirillä mm. melottiin, kalastettiin, geokätköiltiin, vierailtiin näkötornilla, uitiin ja kuunneltiin Saku-vaarin tarinatuokioita.
Satusivellin-viikolla opisto järjestää Viivasta maalaukseen- lasten kuvataideleirin 25.-28.6.2015. Tällä pastelliliitu- ja öljyvärimaalaustekniikoilla toteutettavalla kurssilla opettajana toimii yli kymmenen Satusivellin leirillä mukana ollut kuvataiteen opettaja Anne Mäntynen. Ohjelma löytyy ajantasaisena myöhemmin myös Satusiveltimen facebook-sivulta.
![]() |
| Viime kesän Satusivellin leirillä kurkistetiin kulisseihin... |
Samaan aikaan 25.6.-28.6.2015 lasten taideleirin aikaan aikuisille järjestetään ensimmäisen kerran kuvallisen ilmaisun kesäkoulu JALANJÄLJISSÄ – työpaja kuvataiteesta kiinnostuneille aikuisille. Kurssin kouluttajana on muotoilija Riikka Jokisalo. Päivien teemana on Valon ja varjon leikkiä, Lähellä ja kaukana, Värikylvyssä sekä Ihan sekaisin.
Perinteinen Äiti-lapsileiri pidetään tänä vuonna 7.-10.7.2015 yhteistyössä Lapuan hiippakunnan kanssa. Leirille on järjestetty ohjelmaa sekä äideille että lapsille, niin yhdessä kuin erikseen.
Leirin yleisteemana on äitien ja lasten kokonaisvaltainen hyvinvointi ja yhdessä tekeminen. Tarjolla on monipuolista ohjattua liikuntaa, keskustelua, musiikkia, pelejä, askartelua ja kädentöitä. Ohjattua toimintaa tämän kesän leirillä on sekä päivä- että ilta-aikaan
Karstulan 40. Musiikkiviikko, Musiikkileiri ja Puu Soi-konserttisarja järjestetään 25.7.-1.8.2015.
Musiikkileirillä opetusta on tarjolla mm. kanteleen, kitaran, pianon, fagotin ja nokkahuilunsoitossa, sekä yksinlaulussa peräti kolmen eri laulunopettajan voimin. Hakuaikaa musiikkileirille on 26.6.saakka. Leirille osallistuvat pääsevät myös samaan hintaan kuulemaan kaikki Puu Soi-konserttisarjan konsertit.
| V. 2014 musiikkileirillä kuultiin myös Mörköoopperaa. |
Laulunopettajina tänä vuonna Vesa Kytöoja, Margareta Haverinen Brandt ja Päivi Kantola. Pianonsoittoa opettaa Katariina Liimatainen, kanteleensoittoa Maria Ojanperä ja kitaransoittoa Olli Hirvanen. Leirillä mukana myös fagotin soiton opettaja Johannes Wregg sekä nokkahuilun soiton opettaja Edith Wregg. Tutustu tarkemmin leirin opettajiin leiriesitteessä.
torstai 26. helmikuuta 2015
Käsityöilmaisun linja- mitä se on?
Käsityöilmaisun linja- mitä
kaikkea se on? Voit tutustua blogissa oleviin kuviin - niistä saat jonkinlaisen
kuvan tekniikoista, joita käymme läpi linjallamme. Lyhyesti sanottuna: opiskelemme mm. eri värjäys- ja kankaanpainannan tekniikoita, huovutusta, ompelua, punontaa eri materiaaleista, kankaankudontaa, piirtämisen eri tekniikoita, valokuvausta, kirjansidontaa... Opetus on käytännönläheistä,
teoriaa sopivasti, jotta saadaan tekniikka haltuun. Sinulla ei tarvitse olla
alan koulutusta tai kokemusta - vain innostus asiaan riittää. Linjan nimi –
käsityöilmaisu- antaa mahdollisuuksia syventyä perustekniikkaan tai jo
tekniikan osaavilla on mahdollisuus keskittyä enemmän ilmaisulliseen puoleen.
Linjalla opiskelee hyvin eri-
ikäisiä ihmisiä, mikä on suuri rikkaus oppimisen kannalta ja ihmisenä
kasvamisen kannalta myös. Evankelinen opisto näkyy linjallamme yhdessä
tekemisenä, rinnalla kulkemisena ja toisesta välittämisenä ja kannustamisena.
Yhdessä nauramme ja itkemmekin, jos tarve vaatii. Päivät ja viikot kuluvat
huomaamatta töitä tehden. Opettajana koen työn innostavana ja töihin on kiva tulla
aamuisin. Huomaan, että opiskelijatkin ovat luokassa jo hyvissä ajoin ennen
tuntien alkua, sekin kertoo opiskelun mielekkyydestä - ei malta odottaa, että
pääsee tekemään taas uusia asioita.
Jos kiinnostuit käsityöilmaisun
linjasta, olet tervetullut meille lyhyemmäksi ajaksi (vaikka vain muutamaksi
päiväksi) tai koko vuodeksi. Voit ottaa yhteyttä toimistoon tai suoraan minuun
eli kässäope Sinikka Olkolaan p. 044 525 2208.
Olethan huomannut Käsityöilmaisun kesäkurssit kesäkuun alkupuolella!
Olethan huomannut Käsityöilmaisun kesäkurssit kesäkuun alkupuolella!
Risu
tiistai 20. tammikuuta 2015
Kynttilöiden valaminen
Joulun alla teimme kynttilöitä valamalla maitotölkkeihin, kermapurkkeihin, tehdasvalmisteisiin tuikkumuotteihin, lasiastioihin, kertakäyttöpikareihin jne. Teimme myös kastettuja kynttilöitä. Massaseoksiin käytimme vanhoja kynttilänpätkiä, mutta myös "uutta parafiinia ja steariinia" sekä kynttilävärejä.Alle olen koonnut muutamia kuvia töistämme.
- Sinikka-
| Massan lämpötila on tärkeä asia kynttilöiden tekemisessä. |
Kirjansidontakurssin tuotoksia
![]() |
| Suoraselkäinen kirja, jonka kansissa on aurinkovärjätty kangas. |
| Suoraselkäinen kirja, kansissa on käsinpainettu kuusiaiheinen printti. Leimasin on itse tehty. |
| Suoraselkäinen kirja, jossa on käsinpainettu kangas eri tekniikoita hyödyntäen. |
| Kansimateriaali painettu punajuurileimasinta apuna käyttäen. |
| Pyöreäselkäinen kirja. |
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)













